יום שלישי, 18 בספטמבר 2012

מישל אובמה - פרופ' יהושע גתי

מישל אובמה ניצבה בפני ועידת המפלגה הדמוקרטית העומדת לאשר את מועמדותו של בעלה ברק אובמה לכהונה נוספת כנשיא ארה"ב. היא ניצבת על הבמה "כלידי הראשונה", כרעייתו של הנשיא. כך היא מציגה את עצמה ובתור שכזאת היא נושאת דברים בזכותו. מישל אובמה נוקטת בטקטיקה רטורית שהוגדרה על ידי קנת בורק כרטוריקת ההזדהות דרך הסיפור האישי.
.the basic function of rhetoric [is] the use of words by human agents to form attitudes or to induce actions in other human agents."

ובכן רטוריקה היא תורת ההזדהות. אנו מזדהים עם אדם, מתאחדים עמו במוטיבציה, במטרה, בדוגמה אישית ובזאת מששנינו הקהל והנואם מתאחדים לישות מהותית אחת ברגש זהו מעשה השכנוע, התאחדנו.
מישל אובמה לא באה להתפלמס עם המלעיזים והמבקרים את מדיניות בעלה ודרכי ביצועו. היא איננה באה להגן על עמדותיו. אבל היא חותרת להציגו כאדם אמין , כאיש –לא נשיא—של העם של האזרח הפשוט, קשה היום העמל להחזיק את עצמו בחיים אבל חותר לחיים מכובדים, ולתרום לילדיו במאמץ קשה יום יומי לדאוג לרווחתם של ילדיו, לחינוך גם אם הוא נאלץ להיכנס לחובות. זה היה אביה והיא מתארת בפרוט את חייו של אביה, אדם חולה שהיה רתום כול ימיו לדאוג לחינוכם של ילדיו גם אם זה עלה לו במאמץ עילאי. והיא מתארת את ברק שגדל אף הוא בתנאים קשים אצל סבתו שקופחה במקום עבודתה לרגל היותה אישה ובכול זאת נסעה מדי בוקר באוטובוס למקום עבודתה כדי להיות הראשונה ולשמור על מקום העבודה כדי לתמוך במשפחה ובנכד ברק. ובעלה המסור לבנותיו ומשתדל לאכול עם המשפחה את ארוחת הערב ולענות לבנות בסבלנות על שאלות מעולם עיסוקו כנשיא. על זוג היא והוא שיודעים מה פירוש לשלם חובות בגין לימודים. על נשיא שמידי לילה מביא עמו למשכנו חבילת מכתבים של אזרחים המשוועים לעזרה והוא חרד לעמול לרווחתם של האזרחים הזקוקים. על אדם שלא שכח את מקומו, את חייו כילד, כמתבגר, על אדם שלא השתנה בהיותו נשיא. זאת היא מבטיחה כי הוא רואה זאת יום יום .
זהו נאום רטורי מכוון ששואף למגמה ממוקדת אחת והיא הזדהות עם בעלה הנשיא, שהוא ברק אובמה של פעם שלא השתנה מאז נעוריו במסירותו לזולת, לכול אחד. אישית אומר, שזהו נאום סוחט דמעות, אישי מאד, אמוציונאלי מאד, שרק אשתו של הנשיא שעברה כברת דרך ארוכה במסע החיים הקשה והמסור כל כך, רק היא מסוגלת לשאת, והיא עשתה זאת בדרך מזהירה שתרמה רבות לעיצוב הדמות של ברק אובמה כאיש העם, למען העם. רטוריקת ההזדהות השיגה בזאת את יעודה והייתה אפקטיבית מאד.

שלכם, פרופ' יהושע גתי

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה